Moulin Rouge - De Musical

Schitterende plaatjes

TU/e

Als ik één ding geleerd heb, als beginnend webbeheerder, is het de onvervulbare behoefte aan plaatjes. Nieuws zonder beeldmateriaal moet wel héél belangrijk zijn om als 'kaal tekstje' gelezen te worden. In een visueel spektakel als de Moulin Rouge geldt dat nog extra, mooie praatjes zonder plaatjes maken geen musical. lees meer

Kortom, waar mogelijk, moet een representatief beeld eigenlijk al voldoende zeggen. Maar, hoe kom je aan beeldmateriaal van al die losse puzzelstukjes? En is zo'n los stukje, hoe volmaakt ook, wel afdoende? Een enkel puzzelstukje van een prachtige lucht is immers in zijn eentje toch behoorlijk eentonig blauw... Langzaam maar zeker vallen er meer stukjes op zijn plek, wordt de wolkenpracht voorzichtig zichtbaar. Zo konden in mei foto's getoond worden van enkele dansers en acteurs in kostuum.
Begonnen met niet meer dan wat grafische vormgeving, kwam zo steeds meer een musical tevoorschijn. Met een dramatische stroomversnelling op het eind die onmogelijk nog voor de laatste voorstelling online te krijgen was. Sterker nog, dankzij een overvloed aan werk de afgelopen maanden, is pas nu het resultaat van die versnelling in de beeldenstroom op deze site fatsoenlijk te zien.
De foto's komen als heerlijke mosterd ná de maaltijd, maar blijven er gelukkig nu wel nog even staan. Wie weet, volgt er nog een maaltijd. Laten we het hopen...
TU/e

terug


Het zit erop!

TU/e


Het werd toch nog even spannend voor o.a. ondergetekende, nauw betrokken bij de bouw van het decor. Maar, met wat last-minute aanpassingen en keihard doorwerken stond er dan toch een fantastische show op de planken. lees meer

Met een uitverkochte zaal moest de start van de première even wachten tot ook de laatste mensen uit de rij voor de kassa hun plaats hadden gevonden, maar al met al liep de avond gesmeerd! Het werd die avond dan ook gezellig laat. Ook de voorstellingen op zondag waren goed bezocht en verliepen zo mogelijk nóg beter dan de première. Rond 01.30 waren de laatste opruimwerkzaamheden afgerond en kon iedereen uitrusten van een enerverend weekend...

TU/e
terug

Promotieoptreden Friso feest

TU/e

Tot nu toe waren de promotie-optredens beperkt gebleven tot zang, maar Moulin Rouge is natuurlijk veel meer dan zang alleen en dus... 27 mei was het eindelijk zo ver: De Diamond Dogs van de Moulin Rouge gaven hun eerste spetterende promotie-optreden tijdens het maandelijkse Friso feest in de Effenaar in Eindhoven dat deze avond geheel in het thema van Moulin Rouge stond. lees meer

En ze deden hun naam eer aan: Gekleed in Moulin Rouge outfits wisten Jeaphianne, Margoke, Jodie, Michelle, Steffie, Silke, Sandra en Sanne met het nummer "Lady Marmalade" de hele tent op zijn kop te zetten. Meer foto's zijn te zien op de fotopagina van deze site.
terug TU/e

Promotieoptreden bevrijdingsgala



Op donderdag 5 mei jl. vond in het Stadspaviljoen in Eindhoven het bevrijdingsgala plaats. Tijdens dit gala, georganiseerd door het Eindhovens Studenten Corps, werd een promotieoptreden voor Moulin Rouge gegeven door Maarten Kat (Harold Zidler) en Marcel Strijbosch (de Hertog). Na afloop werd de mini-show vastgelegd, zie hier het prachtige resultaat! Met dank aan de fotograaf: Richard Hulshof.

lees meer


Met de Moulin Rouge versie van de Madonna hit "Like a Virgin" gaven zij de aanwezigen, voornamelijk studenten uit Eindhoven, een voorproefje van onze geweldige voorstelling. Tijdens het optreden werden flyers uitgedeeld door een aantal leden van onze dansgroep, die voor de gelegenheid waren uitgedost in echte Moulin Rouge kledij. Na afloop van het optreden werden alle deelnemers aan deze promotieactie op de gevoelige plaat vastgelegd door Richard Hulshof.

Klik hier voor de grote versie van de danseressen.

Klik hier voor de grote versie van de groepsfoto

terug

Update 17 mei


De laatste weken is er opnieuw veel gebeurd, daarom een aantal dingen gebundeld in dit bericht:

- Geert, Wouter en Sanne te gast bij CityTV's talkshow "Spam!"

- Eerste repetitieweekend groot succes

-Klussers gezocht!


lees meer

Update 17 mei


Op 8 mei waren Geert, Wouter en Sanne gedrieën te gast bij de Eindhovense tv zender CityTV, in de talkshow "Spam!". In een item van ruim 15 minuten werd het project beschreven, werden enkele vrijkaarten verloot én zongen Wouter en Sanne als klap op de vuurpijl Come What May, daarbij uiteraard begeleid door Victor (Dolk). De gehele uitzending is terug te zien op citytv.nl, onder "Spam!" 8 mei. Het betreffende item begint vanaf minuut 26.

Afgelopen weekend werd het eerste van de twee repetitieweekenden gehouden. Voor het eerst kwamen alle elementen van de musical tezamen. Zowel muziek, dans, zang, toneel (met enkele bijzondere figuranten) als kostuums waren in meer of mindere mate aanwezig. De Blauwe Zaal van de TU/e puilde dan ook zowat uit zijn voegen. Binnen de productie is nu meer en meer een beeld van alle andere elementen in het project. Zo is inmiddels bij een aantal behulpzame mensen uit de cast en productie, het volle gewicht van de enorme showtrap-elementen flink doorgedrongen....
Na een ietwat ongelukkige start, kon het zaterdag om 10.30 dan uiteindelijk toch beginnen. De muzikanten kregen een stijve nek van het tussentijds achterom kijken naar het theater dat zich achter hen voltrok, in de wetenschap dat ze straks vanuit de orkestbak bar weinig van het visuele spektakel zullen kunnen meekrijgen. Gelukkig zijn er de dvd-opnames nog, moeten we dan maar denken.
Zondag werd de showtrap uitgebreid op degelijkheid getest, zowel tijdens transport als op het toneel, maar het heeft het allemaal met glans (ok, misschien wat krasjes van het stapelen) doorstaan. De zaal is niet groot genoeg om nog veel meer decorelementen dan de trap kwijt te kunnen, jammer, maar het scheelt ook een hoop sjouwwerk!

Met de ongeschonden showtrap weer veilig opgeslagen in de werkplaats, is nog eens goed gekeken naar alles wat er nog te doen is. Om een idee te geven, alleen al van de simpele grenen latten (ca 2x5 doorsnede) is uit nieuwe schattingen gebleken dat de huidige voorraad van 160 meter niet voldoende zal zijn. En die latjes zijn nog geen 5 procent van het totaal resterende volume hout. Kortom, alle hulp is welkom in de komende weken. Het zal nog apart aangekondigd worden, maar kijk maar vast in de agenda's of je woensdag 25 of donderdag 26 mei 's avonds nog een paar uurtjes vrij hebt. Of werk mee de week erna, bijvoorbeeld op donderdag 2 juni! Informeer voor preciese tijden bij Floor (e-mailadres staat in de nieuwsbrief) of mail als je de nieuwsbrief niet krijgt naar moulinrouge.eindhoven(@)gmail.com

terug

decorbouw vordert

In een werkplaats waar amper plek is voor de grote decorstukken, wordt het decor met rasse schreden in elkaar gezet. De medebewoners van studentencentrum de Bunker zullen al het lawaai wat minder waarderen, maar in een week tijd is wel mooi de ruwbouw van de showtrap bijna voltooid!

Sneak previews

Afgelopen woensdag schitterden Sanne en Wouter op het grote podium op De Markt, voorafgaand aan het concert van Orkest Zuid met Gerard van Maasakkers. De komende maanden zullen nog meerdere kleine optredens gegeven worden, om Eindhoven kennis te laten maken met deze geweldige productie. Zo was er donderdag 5 mei een klein optreden op het studenten-bevrijdingsgala.

Geert Niland: "Het borrelt!"

Geert Niland
Regisseur Geert Niland schrijft over hoe steeds meer radertjes op volle toeren beginnen te lopen. Alles samen wordt het ook voor een ervaren regisseur als Geert nog altijd spannend, omdat in het artistieke proces nieuwe paden worden verkend...
lees meer

door regisseur Geert Niland

"Het borrelt!"


Geert Niland "Langzaamaan krijgt alles meer contouren. Er wordt gebouwd aan het decor, Studentproof en Ensuite worden samengesmeed tot één groot orkest, het grootste deel van de spelscènes staat in een stevige grondverf en we repeteren hard aan de liedjes. Mensen zijn bezig met kostuums, grime, PR en noem maar op. Als regisseur merk ik nu dat er rondom mij heen zo veel in beweging komt. De productie wordt gedragen door een grote groep van mensen. Meer dan honderd mensen zijn hard aan het werk. En gelukkig maar; het is nog maar 2 maanden voor de première!

Langzaamaan neemt daarom de spanning ook toe. Altijd prijs bij theaterproducties: stress is onderdeel van het creatieve proces. Ook ik voel die spanning toenemen. Maar mij brengt het tot leven.
Ik weet precies waar ik heen wil, maar ik ben niet zeker van de uitkomst.
Dat is helemaal niet erg; dat moet juist!

Ik blijf zoeken naar hoe ik het verhaal op de mooist mogelijke manier kan vormgeven. En daarvoor moet je risico durven nemen. Dat is spannend – niet weten hoe het afloopt - en levert af en toe natuurlijk wat zorgen op. Maar: wie niets riskeert, die leeft niet echt!

En tegelijkertijd blijf ik genieten. Genieten van het vooruitzicht dat er op 18 en 19 juni een voorstelling komt te staan waar mijn hart (en dat van vele anderen) in zal zitten. Ook al regisseer ik nu al bijna 20 jaar: ik blijf dat kind dat zich verheugt op wat er komen gaat, dat helemaal opgaat in de wereld die het creëert, en geniet van het bijzondere van zo’n grote productie: ik heb bijvoorbeeld nog nooit een musicalproductie geregisseerd met 55 man orkest (Erwin van Lambaart: eat your heart out!).

Dat plezier, het helemaal tot leven komen omdat je iets bijzonders aan het maken bent, met een groep mensen die allemaal dezelfde kant op willen, dat is waarom ik me zo gelukkig voel als ik theater aan het maken ben.

Moulin Rouge borrelt door mijn aderen. Door onze aderen. Het borrelt.
Kom kijken, en laat je ontvoeren!"

terug

Eerste grote muziekrepetitie

Woensdag 13 april was het dan zover, de eerste gezamenlijke repetitie van Ensuite, Studentproof én zang. Drie delen worden één, al was het wel even wennen...
lees meer
foto EBBZ

Woensdagavond was de eerste gezamenlijke repetitie van Ensuite, bigband Studentproof én zang. Naast Wouter van der Horst en Sanne Gresnigt was er een afvaardiging van het ensemble. De op woensdagavond anders zo rustige repetitieruimte was nu bij aanvang nog een komen en gaan van mensen, microfoons en kabels, om alles op zijn plaats te krijgen.
Behalve dat het een bijzondere productie betreft, is het ook een bijzondere samenwerking van Ensuite en Bigband Studentproof. Ensuite, als symfonieorkest gewend klassieke werken te spelen en aan de andere kant de jazz achtergrond van de bigband, die samen onderdeel zullen vormen van een modern symfonie-orkest, dat popmuziek zal spelen. Maar niet alleen de muziekstijl verschilt, ook de overheersende instrumenten zijn twee werelden.
foto EBBZ

Studentproof: voornamelijk koperblazers: (trompet, trombone, saxofoon) en nog wat losse instrumenten als bas, gitaar en drums,
Ensuite: 3/4 strijkers: violen, altviolen, cello’s, contrabassen en voornamelijk houtblazers, zoals klarinet, hobo en dwarsfluit. Dirigent (en arrangeur) Ghislain Bellefroid probeerde de twee groepen niet te mixen, integendeel. Op een fluitist van de bigband, die de oversteek gewaagd had na, waren bigband en Ensuite twee gescheiden fronten, rechts Studentproof, links Ensuite, oftewel links "hout", rechts "koper". Om een beeld te geven van het aan elkaar "moeten wennen", de fluitist van Studentproof was verbaasd dat hij ditmaal níet zou worden versterkt, normaal noodzakelijk om hem terug te kunnen vinden tussen het jazzy kopergeweld.
En de zangers, te midden van dit alles? Die bleven aanvankelijk verdacht dicht bij de deur staan afwachten, maar stonden al snel strategisch vlak naast Ghislain te zingen.

Maar goed, genoeg ingeleid, hoe klonk het? Onvermijdelijk klonk het zo nu en dan als ‘een eerste keer’, waarin mensen ontdekken dat ze nog eens goed hun partij moeten bestuderen. Maar, tussen momenten van zoeken door, was het mooi om te horen dat de muziek nu bijna (een enkel instrument had verstek moeten laten gaan) compleet was, het vlechtwerk was zonder gaten. Een mooi begin van wat nog veel mooier gaat worden, met, naast de afzonderlijke repetities nog twee maanden elke twee weken zulke "complete" repetities en nog twee lange repetitieweekeinden te gaan, kan het niet anders dan een fantastische belevenis worden. Nu nog even puzzelen hoe we al die muzikanten in de krappe orkestbak kunnen krijgen….

terug

Rob Ritzen over zijn rol als Toulouse

"Henri Marie Raymond de Toulouse Lautrec Monfa; flamboyant.., dromerig.., maar bovenal bohemien in hart en nieren.

Ik geniet elke repetitie weer van het plezier, het enthousiasme en de professionaliteit van de mensen om mij heen. Dit inspireert mij enorm om als onervaren musicalacteur de rol van Toulouse naar een hoger niveau te tillen."
lees meer

foto Rob Rob Ritzen (Toulouse) : "Ik geniet elke repetitie weer van het plezier, het enthousiasme en de professionaliteit van de mensen om mij heen. Dit inspireert mij enorm om als onervaren musicalacteur de rol van Toulouse naar een hoger niveau te tillen. Ik ben blij dat ik de kans krijg om één van die vele puzzelstukjes te mogen zijn die, als straks alle stukjes samenkomen, een schitterend tableau onthullen van Moulin Rouge – de musical en daarmee een afspiegeling geven van de kwaliteiten van de TU/e en het daarmee verbonden studentenleven."

terug

Moulin Rouge in Matrix

Een artikel met o.a. een interview met Wouter van der Horst (Christian), naast acteur ook TU/e alumnus. Nog altijd combineert hij cultuur met techniek, naast zijn acteurswerk werkt hij vier dagen in de week als software engineer bij ASML.
lees het artikel

Decorontwerp

Geen musical is compleet zonder decor. Met de film "Moulin Rouge!" als inspirator, is het decorontwerp echter een flinke klus. Ina Herps, derdejaars studente "Theatre Design" aan de HKU ging de uitdaging aan.
lees meer uitsnede decor

Geen musical is compleet zonder decor. Met de film "Moulin Rouge!" als inspirator, is het decorontwerp echter een flinke klus. Hoe voorkom je dat je decor te eenvoudig oogt vergeleken met Oscarwinnende decors en oogstrelende filmlocaties? De budgetten zijn bovendien twee uitersten, aan de ene kant een film met een miljoenenbudget en aan de andere kant het toch bescheiden budget van een kortlopende musical. Ina Herps, derdejaars studente "Theatre Design" aan de HKU ging de uitdaging aan.
Ina heeft dan ook al meer ervaring dan een gemiddelde derdejaars, al eerder rondde de Veldhovense studente de opleiding Interieurstyling af, een opleiding waarin decorontwerp ook al was opgenomen.
In dit stuk worden alvast wat tipjes van de sluier opgelicht en de gedachten achter de ontwerpen uitgelegd.

Prominent in het beeldmerk van de "Moulin Rouge", de film én de musical, is de molen. Het zou dan ook wel heel simpel zijn om een rood belichte molen op het podium te zetten. Bovendien, hoe vaak komt de molen zelf in het verhaal voor? Toch is de molen wel degelijk aanwezig, namelijk in de showtrap in het decor. Onderstaand beeld toont een studiemodel van de trap, die geïnspireerd is op de wiekslagen van een molen.

trap
Na de eerste vormschetsen, volgt de aankleding van het ontwerp. Behalve het glamoureuze geschitter, heeft de Moulin Rouge in het verhaal ook een ander gezicht. Een van continu geldgebrek, verloren glans, die met het nieuwe stuk herwonnen moet worden. Of, zoals Ina het verwoordt en verbeeldt:
trap
"De sfeer van de Moulin Rouge is die van vergane glorie. Alles wat eens mooi en luxe was is nu verandert in verval. Behang is los gaan zitten en kleuren zijn verbleekt. De Moulin Rouge heeft geld nodig!"

Naast de Moulin Rouge, zijn er nog andere locaties die uitgebeeld moeten worden. Een daarvan is de kamer van Christian. Kamer, want "appartement" zou te veel eer zijn voor zijn eenvoudige onderkomen. Het is de plek van waaruit hij Parijs en de liefde hoopt te leren kennen en de plek waar hij zijn prille schrijverschap vervult. Maar, de kleurrijke verhalen in zijn hoofd kunnen niet verhullen dat zijn kamer weinig voorstelt. Geen wonder dat hij graag in de wereld van de Moulin Rouge verkeert!
kamer Christian
"De kamer van Christian is een eenzame plek waar hij zijn tijd doorbrengt met schrijven. De hele muur is behangen met zijn gedachtespinsels. In deze kamer is hij ver van Satine maar tegelijkertijd ook heel erg dichtbij."

Tot zover deze update, houd de site in de gaten, er komen later meer ontwerpen voorbij!


terug

Ik vermaak me, dus ik ben.

Geert Niland
Door regisseur Geert Niland
"Moulin Rouge is een musical naar mijn hart. Een plezier om naar te kijken, maar verre van oppervlakkig.
lees meer

Geert Niland
door regisseur Geert Niland

"Moulin Rouge is een musical naar mijn hart. Een plezier om naar te kijken, maar verre van oppervlakkig. De geschiedenis van Satine en Christian vindt plaats rond de eeuwwisseling van de 19e naar de 20e eeuw. Het is een romantisch verhaal, waar je je als toeschouwer heerlijk door kunt laten ontvoeren. De voorstelling zit daarnaast vol komische scenes, prachtige muziek – velen zullen een groot deel van de nummers kennen – en spectaculaire choreografieën. En wat is een romantisch verhaal zonder ontroering? Het zit er allemaal in.
Daarnaast is het voor mij echter ook een verhaal over één van de belangrijke thema’s uit de 21ste eeuw: we leven in een multimediale wereld, waar we ons continue willen laten vermaken en voortdurend bezig zijn met indrukken van buitenaf. En daarom is er steeds minder ruimte en aandacht voor de écht menselijk gevoelens. Of het nu gaat om iets positiefs, of juist om leed. In Moulin Rouge wordt je ontvoerd naar die wereld van vermaak; en je zult je er in verliezen. Maar het is ook een wereld die je een spiegel voorhoudt. Het is nu net díe combinatie die het voor mij een ideale musical maakt.

De danseressen in de nachtclub tonen hun sensualiteit, de mannelijke gasten interpreteren het als een belofte voor iets heftigers, en geloven gedurende de lengte van de show dat het waar is. Er is in de Moulin Rouge veel te zien, veel te genieten, en alle gasten gaan ervan uit dat het zal lopen zoals ze verwachten.

Zo ook Satine, de ster van de show in de Moulin Rouge, die alles onder controle lijkt te hebben. Zij bepaalt wat er gebeurt en tot hoe ver ze gaat. Ze is een rasactrice die haar eigen werkelijkheid regisseert.
Totdat ze verliefd wordt. Totdat ze afhankelijk wordt van geld van een ander om carrière te maken. En totdat ze ziek wordt…..
Ze raakt in de war. Maar in de wereld van de Moulin Rouge kun je je dat niet permitteren. Dus Satine moet een keuze maken: The Show Must Go On!

Het contrast tussen het duizelingwekkende vermaak en de puur menselijke drama’s, vertaalt zich in de theatrale vormgeving van de musical. Als het fout lijkt te gaan in de wereld van Satine en Christian wordt er nauwelijks meer gezongen; dan wordt de voorstelling een toneelstuk met een underscore. Maar dan komt de muziek weer terug: Satine heeft namelijk première van de show die haar beroemd zal maken. Het ovationele applaus volgt, en een happy end kondigt zich aan. Gelukkig maar. Want dat willen we toch allemaal?

Maar ach, als u het bovenstaande heeft gelezen, dan weet u vast al dat dit niet het hele verhaal is. Kom dus kijken!"

terug

De eerste noten voor Ensuite

De musical Moulin Rouge wordt muzikaal voor een belangrijk deel gevormd door de soundtrack, gespeeld door studentensymfonieorkest Ensuite.Daarbij komt nog wel wat versterking, bij het koper o.a. vanuit van Bigband Studentproof en waar nodig worden professionele musici ingeschakeld. lees meer


Ensuite

Een complete symfonieorkest bezetting zal het trouwens niet worden, hout en klassiek koper zijn beperkt bezet, maar aan een man of 40-50 moet je wel denken. Alle 14 songs worden door Ensuites' dirigent Ghislain Bellefroid omgeschreven vanuit partijen voor een kleine orkestband. De vioolpartijen bijvoorbeeld, zaten verdeeld over drie keyboardpartijen, geen kleine taak dus om alle juiste noten weer bij elkaar te zoeken.
Vanavond waren de eerste twee gearrangeerde nummers, klaar voor een vuurdoop. Tussen de voorbereidingen voor het lunchconcert ‘Smullen met Schubert’ door, kon nu dan alvast de blik op zes maanden vooruit. Anders dan de titel van het lunchconcert misschien doet vermoeden, is Schubert geen lichte kost, dus het was wel even omschakelen. Toch, na even wennen aan het lichtere, ritmische van de pop kwamen Sparkling Diamonds en El tango de Roxanne er toch al best overtuigend uit. Vooral in de tango voelden de partijen van de strijkers meteen al herkenbaar, regisseur Geert Niland kon het dan ook niet laten zachtjes mee te zingen. Wat wel jammer is, is dat nog maar de helft van de puzzel compleet is, zang, aanvullende musici en het theater eromheen, het zal nog even duren voordat het allemaal samen mag zijn, maar de stukjes vallen trefzeker op hun plaats.
terug